Mu?la Dat?a Hac? Bekta? Veli Anadolu K?lt?r Vakf?  Forumu  Forum Ana Sayfa Mu?la Dat?a Hac? Bekta? Veli Anadolu K?lt?r Vakf? Forumu

( YOLUMUZ ?L?M , ?RFAN VE ?NSANLIK SEVG?S? ?ZER?NE KURULMU?TUR ! )
 
 SSSSSS   AramaArama   Üye ListesiÜye Listesi   Kullanıcı GruplarıKullanıcı Grupları   KayıtKayıt 
 ProfilProfil   Özel mesajlarınızı kontrol etmek için giriş yapınÖzel mesajlarınızı kontrol etmek için giriş yapın   GirişGiriş 

Koçgiri Yöresi Ziyaret Yerleri

 
Yeni başlık gönder   Başlığa cevap gönder     Mu?la Dat?a Hac? Bekta? Veli Anadolu K?lt?r Vakf? Forumu Forum Ana Sayfa -> Kutsal Yerlerimiz
Önceki başlık :: Sonraki başlık  
Yazar Mesaj
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 9:59 am    Mesaj konusu: Ko?giri Y?resi Ziyaret Yerleri Alıntıyla Cevap Gönder

1- Ali Baba

Burasi, Il?eye bagli Karaca?ren nahiyesinin g?neydogusunda yer alan bir tepenin ?zerinde yer almaktadir.Ziyaret yeri olarak kabul edilen bu yerde ulu bir ?inar ve 8-10 metre kadar asagisinda da bir mezar bulunmaktadir. G?n?mr?zde Ali Baba deyince bu aga? akla gelmektedir. Kimilerine g?re kutsal olan aga?, kimilerine g?re de kutsiyet aga?ta degil, agacin yakininda yatan ermis kiside yani Ali Baba'dadir. Ancak Ali Baba agacin ismi olmustur. Anlatildigina g?re buraya yakin ?evre k?ylerden birinde g?rev yapan bir ?gretmen, insanlarin Ali Baba ile ilgili anlattiklarini ciddiye almayip g?lerek alay eder ve k?yl?lerin bu kutsal ?inarin dibinde Ali Babanin yattigini s?ylemelerine inanmaz. Hatta bir g?n o ?evrede yasayan insanlari bu d?s?ncelerinden vazge?irmek i?in adi ge?en ziyaret yerine gider ve ulu agacin dibine b?y?k abdestini yapar. Bunun ?zerine kisa bir s?re sonra ?gretmenin agzi egilir. ?gretmen yanlis yaptigini anlar. Agacin bulundugu yere gider ve Ali Baba'nin maneviyatindan af dileyerek t?vbe edince agzi d?zelir.K?yl?ler arasinda anlatilan bu tip efsanelerin zamanla buranin kutsiyetini artirdigi belirtilmektedir. Ali Baba'nin ziyaret edilme nedenlerini su sekilde siralayabiliriz: -Burasi, genel olarak daha ?nceden adanan kurbanlarin kesildigi bir yer olarak bilinmektedir. Kesilen adak kurbaninin eti, buraya gelenlerle birlikte yenir ya da kurbani kesen sahis, kendi k?ylerinde bulunan yakinlarina dagitmak ?zere yaninda k?ye g?t?r?r.

-Burayi ziyarete gelenler, ziyaret esnasinda dualar okuyup dilek tutarlar. Ziyaret?ilerin, dileklerinin ger?eklesmesi i?in Ali Baba agacinin dallarina ip ve ?aput bagladiklari, bolluk ve bereket getirmesi i?in agacin kavuguna para attiklari g?r?l?r. Buraya gelen ziyaret?ilerin, bir s?k?r ifadesi olarak adi ge?en agacin dibinden toprak alip yedikleri, ayrica bunu sifa, bereket, basari ve mutluluk getirmesi i?in de yapanlarin bulundugu belirtilmektedir. Evlenecek ?aga gelen kiz ve oglanlar tarafindan ziyaret edilir. Ziyaret?iler, burada bulunan dilek tasina, ellerindeki taslari tutturmaya ?alisirlar. Tasi tutturanlarin kismetinin a?ik olduguna, tutturamayanlarin da evlenme zamaninin hala gelmedigine inanilir.



2- Ahmet Dede Suyu

Ahmet Dede suyu, Boganak k?y? girisinde sol tarafta yer alir. Anlatildigina g?re, su anda suyun aktigi yer, Ahmet Dede diye bilinen zatin mezarinin bulundugu yerdir. Mezarin, defineciler tarafindan altin aramak amaciyla s?k?ld?g? belirtilmektedir. Su anda bahsedilen yerde sadece Ahmet Dedenin Suyu vardir. K?yl?ler Ahmet Dede'nin kimligi konusunda detayli bilgiye sahip degiller. Bilinen bu sahsin ermis birisi oldugudur. Edindigimiz bilgiye g?re, eskiden buranin ziyaret?isi daha fazla imis. Eskiler, Ahmet Dede suyunu sifa niyetiyle i?erlermis. Havalar kurak gittigi ve yagmur yagmadigi zaman, halk buraya gelir, Ahmet Dede'nin mezarinin basinda yagmur duasi yaparlar ve bereket getirmesi i?in suya para atarlarmis. G?n?m?zde suya para atma adetinin disinda digerleri uygulanmamaktadir. Anlatildigina g?re, bug?n bu ziyaret yerine ?ocuk sahibi olmak isteyen kadinlar giderek suya bir yumurta atip o sudan i?erler ve bu sekilde ?ocuklarinin olacagina inanirlar. Ayrica *** *** d?s?k yapan kadinlarin da buraya gelerek sifa amaciyla bu sudan i?tiklerinden bahsedilmektedir.

3- At Aya??

Bahtiyar k?y? sinirlari i?indedir. Bahtiyar k?y?nden Erdemsah'a giderken k?y?n kuzey batisindaki tepenin etegindeki kayadir. Kayanin ?zerinde bulunan izlerin Hizir'in atina ait olduguna inanilmaktadir. Burasinin basta d?s?k yapan kadinlar olmak ?zere ?esitli istek ve arzulari olanlar tarafindan da ziyaret edildigi anlatilmaktadir. Burayi ziyarete gelenlerin dua ettikleri, dilek tuttuklari ve ziyaret kayasinin yaninda bulunan karamuk ?alisina ip ve ?aput bagladiklari anlatilmaktadir. Ziyaret?iler arasinda burada tavuk ve horoz kesenlere de rastlandigi nakledilmektedir.

4- Cogi Baba

Avsar K?y? sinirlari i?inde yer alan Cogi Baba T?rbesi, konum itibariyle k?y?n g?ney batisinda bulunur. T?rbe i?inde Cogi Baba'ya ait oldugu belirtilen bir mezar vardir. Ayrica t?rbe i?erisinde duvarda asilmis bir Kuran-i Kerim, On Iki Imama ve Hz. Ali'ye ait oldugu s?ylenen resimler bulunmaktadir. Edindigimiz bilgiler ve g?zlemlerimiz, t?rbenin ?evrede herkes tarafindan bilindigi ve yogun bir ziyaret?i akinina ugradigini g?stermektedir. Cogi Baba'n?n hayati hakkinda o ?evredeki insanlarin anlattiklarindan baska kesin bir bilgiye ulasmamiz m?mk?n olmadi. B?lgedeki insanlarin anlattiklarina g?re, Cog Baba ya da Cuva Baba diye de bilinen Cogi Baba, Horasan erenlerinden ayni zamanda Battal Gazi'nin askerlerinden olan kahraman bir erdir. Burada Ermenilerle yapilan bir savasta sehit olduguna ve bug?nk? t?rbenin bulundugu yere g?m?ld?g?ne inanilmaktadir. Ayrica Cogi Baba'nin, Abbasiler zamaninda yasanan fetih hareketleri sebebiyle bu b?lgeye gelip burada sehit oldugunu s?yleyenler de vardir. Cogi Baba'nin, Zara'nin manevi mimari ve koruyucusu olarak kabul edilen Seyh Merzub?n Veli hazretleri gibi S?l?le-i Resul'den oldugu seklinde de rivayetler vardir. Zira Osmanlilar d?neminde Seyyid olanlara, sancak verilmesi ?dettendi. Bu nedenle Osmanli Devleti, Cogi Baba'nin torunlarina, ellerindeki secereye binaen sancak verdigi ancak s?z konusu sancagin daha sonra Sarkisla'nin Agcakisla bucagina bagli Alaman k?y?ne g?t?r?ld?g? ve su anda elde mevcut olmadigi anlasilmaktadir. Anlatildigina g?re ?nceleri burasi sadece bir mezar halinde imis. Daha sonra mezarin ?zeri insa edilerek t?rbe haline getirilmis. T?rbenin ?evresi temiz ve d?zenlidir. Buraya gelen ziyaret?ilerin kurban kesebilecegi bir alan, onun yaninda da oturup yemek yenebilecek sekilde d?zenlenmis ?st? kapali bir oturma yeri vardir. Cogi Baba'ya bagliligi ile bilinen bir kadinin t?rbe ile ilgili hizmetleri y?r?tt?g? verilen

bilgiler arasindadir. Cogi Baba'yi, Imranli'ya bagli k?ylerin yani sira Zara‘ya bagli olup da o b?lgeye yakin olan k?ylerin de ziyaret ettigi anlasilmaktadir. Buraya gelen ziyaret?ilerin ziyaret nedenlerini su sekilde siralamamiz m?mk?nd?r:

-?ocugu olmayan ya da d?s?k yapan kadinlar, Cogi Baba'yi ziyaret ederek Allah'tan bir ?ocuk vermesini dilerler. Bu dileklerinin kabul olmasi i?in de t?rbenin duvarina, penceresine veya orada bulunan agaca yanlarinda getirdikleri (bir ?ocugun elbisesinden alinan) bir par?a ?aputu baglarlar. Ayrica ziyaretin duvarina tas yapistirmaya ?alisanlar da olur. Sayet tas duvara yapisirsa kadinin ?ocugu olacagina inanilir. ?evre k?ylerde s?yle yaygin bir inancin varligi g?ze ?arpmaktadir: ?ocugu olmayan ya da d?s?k yapan her hangi bir kadin, bu t?rbeyi ziyaret eder, adak adar ve sonra ?ocugu olur da adagini yerine getirmezse, dogan ?ocugu ?l?r. Bu nedenle bu durumlarda adak hemen yerine getirilir ve fakirlere dagitilir.

-Sara hastaligi olanlar ile fel?li hastalar sifa niyetiyle buraya getirilirler. K?yl?lerin s?yledigine g?re, bu sekilde getirilen hastalarin ?ogu, Allah'in izni, Cogi Baba'nin himmetiyle sifa bulurlar.

-Evlenemeyenler ve kismetinin kapali olduguna inananlar, Cogi Baba'ya gelerek dua edip adakta bulunurlar. T?rbenin demirden yapilmis penceresinin parmakliklari, farkli ama?larla buraya gelen ziyaret?iler tarafindan baglanan ip ve ?aputlarla doludur.

5- Cogi Baba ?esmesi

Y?n?ren ile Avsar k?yleri arasinda bulunan yol ?zerindedir. O b?lgede yasayan insanlarin inancina g?re Cogi Baba bu sudan abdest almistir. Bundan dolayi bu su, Cogi Baba'nin ismiyle anilir. Cogi Baba'nin t?rbesini ziyaret edenler ?ogunlukla bu ?esmeye de ugrayip sifa amaciyla bu sudan i?tikleri ve yanlarinda getirdikleri kaplari doldurup evlerine g?t?rd?kleri ve hastalara i?irdikleri anlatilmaktadir. Ayrica bu ?esmenin suyundan b?y?k sehirlerde yasayan akraba ve yakinlarina da g?nderenlerin de varligindan s?z edilmektedir. Bazi k?yl?lere g?re, her yil hac mevsimi geldigi zaman haci adaylari niyet edip yola ?iktiklarinda bu ?esmenin suyu ?ekilir. Hacilar, hac ibadetlerini tamamlayarak memleketlerine d?nmeye basladigi zaman tekrar akmaya baslar. Onlar, Cogi Baba Suyu'nun hacilarla beraber Kabe'ye giderek orada zemzem suyuna karistigina, haccin tamamlanmasiyla da yine hacilarla beraber asil yerine d?nd?g?ne inanmaktadirlar. Baska bir s?ylentiye g?re ise Cogi Baba Suyunun, ?? aylarin girmesiyle kizila d?n?p kan rengini aldigi seklindedir. Genellikle ?ocugu olmayan ya da d?s?k yapan kadinlar, Cogi Baba'yi ziyaret eder ve Allah'tan bir ?ocugunun olmasini ister. Bu dileginin kabul olmasi i?in de ziyaretin duvarina, penceresine veya oradaki agaca yaninda getirdigi, bir ?ocugun elbisesinden alinan bir par?a ?aputu baglar. Daha sonra Y?n?ren'e gidip, Cogi Baba ?esmesinden su doldurur. Bu suyun birazini i?er, kalan kismini da banyo yapacagi suya katar. Bu su ile de banyo yaparak varsa hastaliklardan sifa bulacagina, g?nahlardan temizlenecegine inanir. Ayrica v?cudunun her hangi bir yerinde agri hisseden bir kisinin Cogi Baba ?esmesinden alinan suyu agriyan yerine s?rd?g?nde sifa bulacagi
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 10:04 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

6- Dur Ali Baba

Bulundugu ?evrede Kara Ali Baba diye de bilinen Dur Ali Baba T?rbesi, Asagi Seyhli k?y?n?n kuzey tarafinda bir tepe ?zerindedir. T?rbenin i?erisinde Dur Ali Baba'nin mezarinin disinda hi? bir sey yoktur. Ali Baba'nin kimligi konusunda k?yl?lerin anlattiklarinin disinda yazili her hangi bir belge yoktur. O ?evrede bulunan k?yl?ler, Ali Baba'yi keramet ehli ermis birisi olarak bilirler. Onun hakkinda anlatilan ?esitli efsaneler vardir. Anlatildigina g?re, bir tarihte Osmanli ordusu sefere giderken bu b?lgede konaklar. Ali Baba, kendi arazisinde konaklayan orduyu elinden geldigi ?l??de agirlayip yedirir, i?irir. Bu durumdan haberdar olan ordunun kumandani, bu misafirperver ve bir o kadar da c?mert olan bu sahisla tanismak ister ve yanina ?agirtir. Konusurlarken komutan Ali Baba'dan bir keramet g?stermesini ister. H?l ehli olarak bilinen Ali Baba, komutanin bu arzusunu yerine getirmek ?zere huzurdan ayrilir. Herkesin g?zleri ?n?nde, bir agaci k?k?yle beraber s?k?p havaya kaldiracagi sirada pasa "Dur! Ali Baba! "diye bagirir. O g?nden sonra ?evrede Ali Baba'ya, Dur Ali Baba demeye baslarlar. Anlatilan baska bir rivayete g?re de Dur Ali Baba, bir kumandandir. ?ld?kten sonra esyalariyla beraber kilici ocakzadelerin evinde saklanir. Bunu ?grenen Hamo adli bir eskiya, Dur Ali Baba'nin kilicina sahip olmak ister. Bir gece gizlice kilicin saklandigi eve girer ve kilici bulup alir. Evden ?ikmak istedigi zaman kapiyi bir t?rl? bulamaz. Kilici aldigi yere koyar ve kapiyi bulur. Kilici almayi ikinci defa dener ve evden ?ikmak ister. Kapiyi yine bulamaz. Bunu ???nc? defa tekrarladiginda ayni seylerle karsilasinca, kilicin Dur Ali Baba tarafindan korundugunu, dolayisiyla kilici alarak evden ?ikamayacagini anlar. Kilici almadan evden ?ikip gider. Yaptigi yanlistan d?nen Hamo, eskiyaligi birakarak t?vbe eder. Elde ettigimiz bilgilere g?re, 1974 yilinda Kibris Baris Harekatinin baslamasiyla, Dur Ali Baba'nin kilici kaybolur. K?yl?lerin inancina g?re, Dur Ali Baba manen gelip kilicini alarak Kibris'ta savasa katilir. Kaybolan kili?, savasin bitmesiyle tekrar eski oldugu yere d?ner. D?nd?g?nde kili?ta ?atlak oldugu g?r?l?r. Dur Ali

Baba'ya ait oldugu s?ylenen kilicin Asagi Seyhli K?y?nde oldugu s?ylenmektedir. Kilicin bulundugu evin eskiden ocak oldugu ve su anda bu evde ocak aileden kimsenin yasamadigi belirtiliyor. Cogi Baba gibi Dur Ali Baba t?rbesi de o ?evrede herkes tarafindan bilinmekte ve ziyaret edilmektedir. Ziyaret?ilerin ?ogunlugunu; fel?li hastalar, sarasi olanlar, g?z agrisi ?ekenler teskil ederler. Bunlarin haricinde Dur Ali Baba'nin maneviyatindan istifade etmek isteyen ziyaret?iler de vardir. Gelen ziyaret?iler maddi durumlarina g?re, ziyarete elleri bos gelmemeye ?alisirlar. Burada ko?, ke?i, tavuk ve horoz gibi kurbanlarin kesildigi nakledilmektedir. B?t?n bunlarin disinda Dur Ali Baba'yi ziyaret edenler arasinda psikolojik rahatsizligi bulunanlar, ge? konusan ?ocuklar, ?ocugu olmayanlar kadinlar ve kiz ?ocugu olup da oglan ?ocugu olmasini isteyenlerin oldugunu s?yleyenler de vardir.

7- Evliya P?nar?

T?rkkeslik k?y?n?n kuzey dogusunda olup k?yden yaklasik olarak 3 km. uzakta bulunan tepenin ?zerindeki su, ?evredeki k?yl?ler tarafindan Evliya Pinari diye isimlendirilmektedir. Pinarin aktigi yerde bir mezar vardir. K?yl?ler bu mezarin bir sehide ait olduguna inanmaktadirlar. Insanlar arasinda suyun aktigi yerde baska yatirlarinda olabilecegine dair s?ylentiler vardir. Han K?y? sakinlerinden aldigimiz bilgilere g?re, 93 harbi diye bilinen 1877-78 Osmanli-Rus Harbi sirasinda, Evliya Pinari'nin oldugu tepeden rahmet toplarinin ateslendigi g?r?lm?st?r. Evliya Pinari'nin genellikle T?rkkeslik, Han K?y? ve Karabogaz k?yl?leri tarafindan ziyaret edildigi ve bu pinardan alinan suyun kasinti, egzama ve mantar gibi ?esitli cilt hastaliklarina iyi geldigi bize verilen bilgiler arasindadir.

8- Geley Tepesi ve G?rlan Baba

Kele Tepesi Ziyareti olarak da bilinen Geley Tepesi Ziyareti, Karaca?ren ile Cerit arasinda yer almaktadir. Konum olarak Karaca?ren'e giriste sag tarafta ve G?rlan Baba ziyaretinin karsisindadir Bir tepe ?zerinde olan bu ziyaret, bir aga?tan ibarettir. Su anda kurumus vaziyette bulunan aga?, ?nceki yillarda yikilmis ve daha sonra gelen ziyaret?iler tarafindan tekrar oldugu yere dikilmistir. Buranin ?zellikle yaz aylarinda ziyaret?isinin oldugu belirtilmektedir. Buraya gelen ziyaret?iler, dilek tutup ip baglarlar ve bu sekilde istedikleri seye kavusacaklarina inanirlar. Karaca?ren'nin g?neydogusundaki bir tepenin ?zerinde (Geley Tepe'sinin karsi tarafinda) yer alan ve Hircibil diye de bilinen G?rlan Baba ziyareti de vardir. G?rlan Baba'nin mezarinin da ?ok *** olmamakla beraber ziyaret edildigi belirtilmektedir. Karaca?ren nahiyesinde bulunan bir baska ziyaret de Karaca?ren'den bakildigi zaman Ali Baba Ziyareti'nin bulundugu dagin sag tarafinda kalan tepenin ?zerindeki Tek Mezar Ziyareti dir. Buradaki mezarin bir askere ait oldugu s?ylenmektedir. Bir rivayete g?re de bu tepede, burada savasirken sehit olan yedi kahraman asker yatmaktadir. Ali Baba ve G?rlan baba'yi ziyaret edenlerin Tek Mezar ziyareti'ne de ugradiklari verilen bilgiler arasindadir. Anlatildigina g?re, G?rlan Baba ve Tek Mezar Ziyaretini genellikle eklem agrisina yakalananlar ile evlenecek yasa gelmis kiz ve erkeklerin ya evlenmeden ?nce ya da evlendikten sonra burayi ziyaret ederek dilek tutup adak adadiklari ve dileklerinin ger?eklesmesi halinde tekrar burayi ziyaret ederek adak kurbani kestikleri anlatilmaktadir.

9- H?z?r'?n Ta?? ve H?z?r'?n ?esmesi

Altinca k?y? sinirlari i?inde yer alip k?y?n kuzeydogusunda bulunan Sah Tepesi ?zerinde k?yl?lerin Hizir ile irtibatlandirdiklari iki tane ziyaret yeri bulunmaktadir. Hizir Tasi: Hizir'in tasi diye bilinir. Hizir'in ?esmesinin yanindadir. Burasi, Sah Tepesi'nin kuzeydogusunda zirveye yakin bir yerdedir. K?yl?lerden aldigimiz bilgilere g?re, Hizir (as) burada konakladiginda, saha kalkan ati nallarini kayaya vurunca, atin ayak izleri kayaya ?ikar. Hizir'in atinin ayak izlerini ?zerinde tasidigindan dolayi, k?yl?ler bu tasi kutsal kabul etmisler ve ondan medet ummaya baslamislardir. Bu tasi dilek tasi olarak g?ren bu insanlar, burayi ziyaretleri esnasinda ellerine aldiklari taslari Hizir'in Tasi'na tutturduklari zaman istedikleri seye kavusacaklarina inanmaktadirlar. Ayrica bu ?evrede ?ocugu olmayan veya d?s?k yapan kadinlarin da burayi ziyaret ettikleri belirtilmektedir. Hizir ?esmesi: Hizir'in ?esmesi diye bilinen bu ziyaret yeri, ayni yerde yani sah tepesinin kuzeydogusunda, Hizir Tasi'nin yanindadir. K?yl?lerden aldigimiz bilgilere g?re, Hizir, atini sulamak i?in burada konaklamis ve atini suladiktan sonra yoluna devam edip gitmistir. Burada yasayan insanlar,bu sudan i?menin insanlara sifa ve mutluluk getirdigine inanmaktadirlar. Onlara g?re bu su, dermansiz dertlere devadir. O nedenle insanlar, sevdikleri kisilerle buraya gelip adi ge?en ?esmenin

suyundan i?erler. I?ilen suyun insana saglik ve mutluluk getirecegine inanirlar. Bu ?esmenin ziyaret edilme nedenleri arasinda, Insanlarin ?esitli sikinti ve ihtiya?lari esnasinda bu ?esmeye gelip burayi ziyaret ederek kurbanlar kesmelerini, sonrasinda da dua ve niyazda bulunmalarini belirtebiliriz. Buraya gelenler, dilek ve arzularini bildirerek Hizir (a.s)'in manevi sahsiyetiyle Allah'tan yardim isterler. Burada dilek tutup Hizir'in tasina ?aput baglarlar. K?yl?ler, eskiden buraya yagmur duasi i?in de gidildigini belirtmektedirler.

10- H?z?r Suyu

Rivayete g?re, Ardi?alan k?y?ne bagli olan Yesilova (eski adi: Birestik) mezrasinda Sehs?varogullarindan Mahmut Beyin bir konagi varmis. Konak, Ardi?alan k?y?n?n kuzeyindeki tepenin eteginde imis. Anlatildigina g?re, Mahmut Bey'in beyligi zamaninda, Birestik'teki konaginda misafirleriyle yemek yerken kapiya bir atli gelir. Mahmut Bey, atliyi sofraya buyur eder ve hizmet?isine de ati yemlemesini s?yler. Hizmet?i kendisine s?yleneni yaptiktan bir s?re sonra atin ?n?ne koydugu yemin at yedik?e arttigini fark eder. Diger taraftan, misafirlerle birlikte yemek yiyen atli, aniden yerinden kalkip ‘Sehs?varoglu H?seyin Bey su anda ?ok darda ona yardim etmem gerekir' diyerek izin ister ve atina atlayip oradan ayrilir. ?evredekiler bu sahsin Hizir olduguna inanirlar. O andan itibaren onun suyundan i?tigi ?esmenin ?nemi artar ve kutsal g?r?lmeye baslanir. B?lge insani tarafindan ?orakdere Suyu diye de bilinen Hizir Suyu'ndan i?ilme nedenlerini su sekilde siralamamiz m?mk?nd?r: -Onlara g?re bu su, ?esitli hastaliklar i?in sifadir.-Hamile bir bayan dogumunun kolay olmasi i?in banyo yaptigi suya bu sudan katarak yikanir. -Yeni dogan ?ocuklar, iyi huylu olsun diye buradan getirilen su ile yikanir. -Ardi?alan ve Gelintarla k?yl?lerinden cilt hastaliklari, ?zellikle de egzama i?in bu suya gidildigi, bu suda banyo yapildigi, suyun kaynadigi yerde yetisen igde agacina ?aput baglandigi, dilek tutuldugu ve buradan alinan ?am urun yaranin oldugu yere s?r?ld?g? anlatilmaktadir. B?t?n bunlar, sifa niyetiyle yapilmaktadir.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 10:07 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

11- Haydar Baba Ziyareti

K?yl?lerden aldigimiz bilgilere g?re, Haydar Baba Karatas k?y?n?n kurucusudur. Dedelerinin T?rkmenistan'dan gelerek Tunceli'nin Ovacik Il?esine yerlestigi, bir m?ddet kaldiktan sonra oradan ayrilarak Erzincan'in Refahiye il?esinde ik?met ettigi ve en sonunda ailesiyle birlikte yaklasik ?? asir ?nce Karatas'a gelip yerlestigi anlatilmaktadir. Inanca g?re, Haydar Baba, Horasan erenlerinden birisi olup bu b?lgede irsat g?revini yerine getirirken sehit d?sm?st?r. Haydar Baba ziyareti, Karatas k?y? sinirlari i?inde yer almaktadir. K?y?n mezarligindan kuzeybati istikametine dogru yaklasik 2 km. uzakliktaki tepenin ?zerindedir. K?yden konustugumuz bazi yaslilar, bu tepe ?zerinde daha ?nceleri bir yatirin varligindan ve insanlarin Persembe g?nleri burayi ziyaret edip kurban kestiklerinden bahsetseler de su anda mezar bulunmamaktadir. Sadece D?ld?l?n Ayagi adli bir tas ile birka? tane ardi? agaci vardir. Ancak burayi ziyaret etme ve zaman zaman ziyaret?ilerin burada kurban kesme adeti devam etmektedir. Burayi ziyarete gelenler, D?ld?l?n Ayagi adli tasa ?zerindeki izden dolayi h?rmet g?sterirler. Burasi daha ?ok ?ocugu olmayan kadinlar, fel?li hastalar, uyku problemi olanlar ve yolculuga ?ikacak kisiler tarafindan ziyaret edilir. Anlatildigina g?re, bir defasinda burada bulunan ardi? aga?larindan birine yildirim d?ser ve aga? belinden kirilarak egilip k?pr? vaziyetini alir. G?n?m?zde ise, buraya gelen ziyaret?iler k?pr? vaziyetini alan bu agacin altindan dilek tutup ge?meye ?alisirlar. Ge?ebilenler dileklerinin kabul olacagina inanirlar. Ayrica adi ge?en agaca ?aput baglayanlar ile d?ld?l?n ayagindaki at ayagi izini ?penlerin de oldugundan bahsedenler vardir.


12- Hac? Necmeddin Efendi

Haci Necmeddin Efendi'nin kabri, il?enin kuzeyinde yer alan Il?e mezarligindadir. O, Imranlilar i?in ker?met ehli ve manev? degeri y?ksek olan bir zattir. Haci Necmeddin Efendi, Sait Baba'nin son zamanlarinda yasamis ve ondan

feyiz almis birisi olarak bilinir. Onun vel? ve ker?met sahibi birisi olduguna dair ?esitli olaylardan bahsedilmektedir. Onunla ilgili anlatilanlardan bir tanesini aktaralim: "Imranli Il?esi Kizilirmagin iki yakasinda kalir. Halkin iki yaka arasinda ulasim g??l?g? ?ektigini g?ren Haci Necmeddin Efendi, ?evresindekilerin de g?r?slerini alarak bir k?pr? insa ettirmek ?zere ?alismaya baslar. Bu konuda kendilerine yardimci olmasi i?in, Ismail

Efendinin dedesine gider ve k?pr? yapiminda kullanilmak ?zere, ondan kendisinde bulunan tomruklarini ister. Ismail Efendinin dedesi tomruklarini k?pr? i?in vermeye yanasmaz. Bunun ?zerine Haci Necmeddin Efendi, bir sey s?ylemeden oradan ayrilir. O gece Ismail efendinin dedesi r?yasinda babasini g?r?r. Babasi, 'Oglum! Haci Necmeddin Efendi'min istedigi tomruklari neden vermiyorsun' diye oglunu azarlar, hatta d?ver. O telasla yatagindan firlayan Ismail Efendinin dedesi, vakit kaybetmeksizin ?k?zleri kosup tomruklari kagniya y?kleyerek k?pr?n?n yapilacagi yere birakir. Daha sonra da sabah namazini kilmak i?in camiye gider. Haci Necmeddin Efendi de camidedir. Namaz sonrasi, Ismail efendinin dedesi, Haci Necmeddin Efendiye yaklasarak, ‘Istediginiz tomruklari, k?pr?n?n yapilacagi yere biraktim' der. O da ‘Gece ben de senin gibi babamdan sopa yeseydim, o tomruklari getirirdim” diyerek keramet g?sterir. Imranli halkinin, onu daha ?ok il?e adina yaptigi hizmetlerle taniyip sevdigini g?r?yoruz. Halka g?re onun en ?nemli hizmeti, ?arsamba g?nleri kurulan Imranli Pazari'na ?nderlik etmis olmasidir. Onun bu hizmeti ile il?ede ticaretin canlanmasina katkida bulunduguna inanilmaktadir. Bu zatin kabrini genellikle onun maneviyatindan hisse almak isteyenler ziyaret etmektedirler. Imranli merkezde konustugumuz S?nniler arasinda kabirleri ziyaret edip kabir ehlinden medet ummanin yanlis oldugunu s?yleyenlerin yaygin oldugunu g?rmemize ragmen, Haci Necmeddin Efendi gibi zatlarin kabirlerini sifa ve kurtulus kapisi olarak g?renlerin olduguna sahit olduk. Bu ziyaret yerine farkli

sikintilari olanlardan, evlenmek isteyip de evlenemeyenlere kadar ?ok degisik isteklerle gelinmektedir. Ziyaret?iler, kabirde yatan kisiyi de araci yaparak Allah'tan dualarini kabul etmesini ve dertlerine derman olmasini isterler.

13- Karabogaz Yat?r?

Karabogaz K?y? girisinde sol tarafta, k?y?n g?ney istikametinde sivri bir tepe vardir. Bu tepenin ?zerinde bir mezar kalintisi bulunmaktadir. Bu mezarin kime ait oldugu konusunda kesin bir bilgi bulunmamaktadir. Bu konuda soylenen tek rivayet, birinci d?nya savasi sirasinda b?lgenin savunmasinda kahramanca m?cadele ederken sehid olan bir askerin mezari oldugudur. Bu mezari da i?ine alan b?lge, Ziyaret Tepesi H?y?g? diye anilmaktadir. Bu yatir, genellikle ?ocugu olmayan veya durmayan kadinlar ile ?esitli sikintilari olanlar tarafindan ziyaret edilir. Ayrica isinin rast gitmesini isteyen kisiler de burayi ziyaret eder. Yatan sehit askerin de himmetiyle, Allah'tan kendilerine yardimci olmasini ve islerini kolaylastirmasini dilerler.

14- Kelo'nun Mezar?

B?lge halki tarafindan Kelo lakabiyla bilinen bu sahsin, bir d?nem S?g?tl? ile Gelenli K?ylerini y?neten bir Bey oldugu nakledilmektedir. Yasadigi d?nem, kesin olarak tespit edilememektedir. Adi ge?en k?ylerin kurulus tarihlerini de g?z?n?nde bulundurarak yaptigimiz arastirmalara g?re, Kelo Aga'nin 1900'l? yillarin baslarinda yasamis olabilecegini s?ylemek m?mk?nd?r. Rivayete g?re, bir g?n Kelo ve taraftarlari k?ye d?nerken, Alahaci ve

Ak?akale k?ylerinin sinirlarinin birlestigi bir yerde (Su anda Kelo'nun mezarinin bulundugu yerde) baskina ugrayinca kendileri savunmak isterler. ?ikan ?atisma esnasinda Kelo, agir bir sekilde yaralanir. ?l?m d?segindeyken, yanindakilere Eger bu dertten ?l?r gidersem, kanimin d?st?g? yere, benim i?in bir mezar yapin ve beni oraya g?m?n seklinde bir vasiyette bulunur. ?ok ge?meden ?l?r. K?yl?ler, Kelo'nun vasiyetini yerine getirmek i?in, k?ylerinden mezar yerine kadar olan ormanlik alanda, kendilerine yol a?arak Kelo'nun cenazesini, vasiyet ettigi yere defnederler. Su anda Kelo'nun mezari Karaca?ren, Ak?akale, Cerit yol kavsagindadir. Kelo'nun mezarini onun vasiyetine binaen S?g?tl? ve Gelenli k?yl?leri ziyaret etmektedirler. Onun ?l?m yild?n?m?nde kurban keserek etini ihtiya? sahiplerine dagitmayi kendilerine adet edinmislerdir. Ayrica buraya gelen ziyaret?ilerden bazilarinin dilek tuttuklari ve mezar taslari ile parmakliklara ?aput ve ip bagladiklari belirtilmektedir.

15- K?z?lda? Ziyareti

Ortak?y, Kizildag eteklerinde kurulmus bir k?yd?r. K?y sakinlerinden aldigim bilgilere g?re, burada yasayan insanlar, yilin belli aylarinda Kizildag'a ?ikarlar. K?yl?lerin, Kizildagi, sikinti aninda kendilerine siginacak g?venilir bir yer olarak g?rmeleri, bu dagi kutsayip onda manev? bir g?c?n var olduguna inandiklarinin isaretini vermektedir. Bu k?yde yasayanlar, ?zellikle ilkbahar ve yaz mevsimleri arasinda ve Hizir orucunu tuttuktan sonra, Persembe (Cuma aksami) g?n? aksami orada olurlar. Kizildagi ziyaret ederek kurbanlarini keserler. Bu sirada oru?lu olan k?yl?ler, kesilen kurbanlarin etiyle oru?larini a?ip dua ve niyazdan sonra evlerine d?nerler.

16- K?rklar Gedi?i (K?zlar Sinisi)

Kizilirmagin dogdugu Kizildag'da ‘Bes g?zeler' adi verilen su kaynaginin yakinlarinda, peri bacalarina benzeyen kayaliklar vardir. Halk buraya kizlar sinisi demektedir.Ayrica burasi halk tarafindan Kirklar Gedigi olarak da bilinir. Bu ziyaret yerinin temelinde ?nce burada g?r?l?p daha sonra kaybolan kirk kizin efsanesi yer almaktadir. B?lgede yaygin olan inanca g?re, kizlar sinisi ziyaretinde tas kesilen, kirk kizin ruhlaridir. Bunlar darda kalan insanlara yardim ederler. Anlatildigina g?re, yapilan bir savas esnasinda d?smanlarin baskinina ugrayan Karatas k?y?n?n kizlari, izlerini kaybettirmek i?in, Kizildag'a siginirlar. Bunlari takip eden d?sman askerleri, burada izlerini bulurlar. D?sman eline ge?mektense ?lmeyi tercih ederler. Allah'a yalvarip el kaldiran kirk kiz, dua ederek Tas kesilelim de d?sman eline ge?meyelim derler. Allah, bunlarin dualarini kabul ederek kirk kizi tas keser.Anlatilan baska bir rivayete g?re de, “gelin alayi, Kizildag'in yama?larindan ge?erken eskiyalarin h?cumuna ugrar. Eskiyalar yolu keserler. D?g?n alayi Kizildag'a dogru tirmanmaya baslar. Gelin eskiyalarin elinden kurtulamayacagini anlayinca Allah'a yalvarir. -Ya onu tas kes, ya beni tas kes... D?g?nc?ler Kizildag'in yama?larinda tas kesilirler...

Uzaktan bakildigi zaman dagin yama?larina yayilmis ve insana benzeyen irili ufakli kayalar g?r?l?r. Hatta gelinin sandigi bile bellidir.” Iste bu sebeple, buraya gelen ziyaret?iler, kizlar sinisinde yapilan dualarin, dilek ve isteklerin Allah tarafindan kabul edilecegine inanmaktadirlar.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 10:09 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

17- K?r?k Baba

Mezari, Ekincik (Kagnut) k?y?ne giderken Molla Kasim ?iftligini ge?tikten sonra yol ?zerinde bir tepede bulunmaktadir. Burada yatan sahsin Kirik Baba oldugu s?ylenmektedir. Kendisinin zamaninda bir Alev? dedesi oldugu belirtilmektedir. Aldigimiz bilgilere g?re Kirik Baba, yasadigi b?lgede sevilen, s?z?ne g?venilen ?lim birisidir. Asil ismi Veli'dir. XIX. y?zyilin sonlari ile XX. y?zyilin baslarinda yasadigi ve fakir olmasina ragmen elindeki ekmegini paylasacak kadar c?mert oldugu nakledilmektedir. K?yl?ler arasinda anlatilan bir rivayete g?re, bir defasinda Atlica k?y?nde yasayan eskiyalar Kirik Baba'nin evini soymak isterler. Fakat evde ates yandigini g?r?p ka?arlar. Kirik Babanin mezarinin ?evre k?yl?ler tarafindan ziyaret edildigi ve gelen ziyaret?ilerin ?ogunlugunun sara ve cilt hastalarinin olusturdugu belirtilmektedir. Ayrica yolculuga ?ikanlar ile kismetinin kapali olduguna inananlarin da burayi ziyaret ettikleri ve imk?ni olanlarin kurban kestikleri verilen bilgiler arasindadir.

18- Koruk?y Ziyareti

Ziyaret yeri, Imranli'ya 17 km. uzaklikta bulunup eskiden Gencolar diye bilinen Koruk?y'dedir. K?y?n i?erisinde bulunan ve kime ait oldugu bilinmeyen bu ziyaret, k?yl?ler tarafindan t?rbe haline getirilmistir. T?rbede yatan kisinin kimligi ve ne zaman yasadigi konusunda yeterli bilgi bulunmamaktadir. T?rbede aile fertlerine ait baska mezarlar da vardir. K?yl?ler, s?z konusu sahsin bir ocakz?de oldugunu belirtmektedirler. Adi ge?en ziyaret yeri, basta bulundugu k?y olmak ?zere Eski Kapi Mahmut, Eskik?y ve Borular gibi ?evre k?yler tarafindan ziyaret edilir. Ziyaret i?in gelenlerin ?ogunlugunu ?ocugu olmayan ya da durmayan kadinlar, ?ocugu olup da s?t? gelmeyenler, eklem agrisi bulunanlar ve sara hastalari olusturur. Burasi ?evrede ?zellikle eklem agrilarina iyi gelen bir ziyaret yeri olarak da taninmaktadir.

19- Osman ?avus

Mezari, T?rkkeslik k?y?n?n bati tarafinda bulunan mezardadir. Burasinin bu k?y sakinleri i?in ?nemli bir ziyaret yeri oldugu anlasilmaktadir. Edindigimiz bilgilere g?re ve ?avus r?tbesinden de anlasilacagi ?zere o bir askerdir. 93 harbinde savasin kizistigi bir zamanda, savunma amaciyla k?yde kalir. K?ye baskin yapan d?sman askerleri (Rus askerleri), Kuran okurken Osman ?avus'u sehit ederler. Bu insanin mezari o g?nden beri k?yl?ler tarafindan ziyaret edilmektedir. K?yl?lere g?re Osman ?avus'u ziyaret etmek her t?rl? derde devadir. Genellikle uyuyamayanlar ile psikolojik rahatsizligi olanlar tarafindan ziyaret edildigi nakledilmektedir. Ayrica herhangi bir sikintisi olanlarin da bu ziyaret yerine giderek dua ettiginden bahsedilm ektedir.

20- ?ks?r?k Ta??

?ks?r?k tasi diye bilinen bu tas, Ardi?alan (G?leris) k?y?ndedir. S?z konusu tas, yuvarlak olup ortasinda bir insanin ge?ecegi b?y?kl?kte bir delik bulunmaktadir. Tasin ?zeri bir kemer seklini andirmaktadir.Bu tasa, ?ks?r?k ve hapsirik gibi rahatsizliklari olan hastalar getirilir. Tasin etrafinda ??, bes, yedi defa d?nd?r?l?r. Her d?n?ste hasta olan sahis tasin ortasindan ge?irilir. Bu sekilde hastanin sifa bulacagina inanilir.

21- Pir Dede

Mezari, Sivas – Erzincan karayolu ?zerinde, Pir Dede k?y? yol ayirimina yakin, Erzincan tarafina giderken sol taraftadir. Pir Dede'nin mezari define avcilari tarafindan kazilarak tahrip edilmistir. Ancak ziyaretlerin yine devam ettigi nakledilmektedir. Pir Baba diye de bilinen Pir Dede'nin, O ?evredeki Alevi k?yleri i?in ?nemli bir ziyaret yeri oldugu belirtilmektedir. Muhipleri (sevenleri) tarafindan Pir Baba'nin mezarinin ?evresi taslarla ?evrilerek belirli hale getirilmistir. G?r?st?g?m?z insanlar, buranin t?rbe haline getirileceginden bahsettiler. Adi ge?en sahsin, bir dede olup Pir Dede k?y?n?n kurucusu oldugu kabul edilmektedir. Bu ziyaret yerini basta agzi egilenler olmak ?zere ?esitli sikintisi olanlarin ziyaret ettikleri belirtilmektedir. Pir Dede'yi ziyaret edenlerin ?esitli uygulamalar yaptiklari, bazilarinin ziyaretleri sirasinda mezarin yani basina k???k bir ?ukur a?arak i?ini su ile doldurup daha sonra dilek tuttuklari ve konulan suyun kaynamasi halinde, tutulan dilegin kabul oldugu anlamina geldigi nakledilmektedir.

Ayrica ziyaret?ilerin, dileklerinin kabul edilmesi i?in mezarin yaninda bulunan oyugun i?ine para attiklari, mezarin yakininda kaynayan sudan sifa niyetiyle i?tikleri ve mezarin ?evresindeki aga?lara ip bagladiklari belirtilmektedir. K?yl?lere g?re burada g?n?lden yapilan dualar kabul olunur.

22- Said Baba

Kabri, Imranli mezarliginin i?indedir. Mezarin etrafi ?evrili olup bakimsiz bir durumdadir. Mezar tasinin ?zerindeki yazidan 1970 yilinda ?ld?g? anlasilmaktadir.Hayati hakkinda herhangi yazili bir bilgi ve belge olmamasina ragmen, Said Baba ile ilgili anlatilan ?esitli ker?metler vardir. Imranli merkezde konustugumuz bazi insanlar, Said Baba'nin herkes tarafindan ?ok sevilen ve her haliyle insanlara ?rnek olan b?y?k bir z?t oldugunu belirttiler. Insanlar arasinda ona atfen anlatilan bazi olaylari aktarmaya ?alisalim: -Babasiyla beraber hayvancilikla ugrasan Said, 18 yasina geldigi zaman bir g?n Zara Pertelli'de yasayan Seyh Yemen? Baba'nin yanina gider. Amaci orada hizarcilik yapmaktir. Birinci g?n?n aksami yatma vakti geldiginde, Yemeni Baba hanimina seslenerek : Hanim! Su hayvanlarin yataklarini ser de yatsinlar der. Bunu duyan Said, o gece Yemeni Baba bize ni?in b?yle s?yledi diye d?s?nerek sabaha kadar uyuyamaz. G?n agardigi zaman hemen Yemeni Baba'nin yanina giderek D?n yatmadan ?nce bize ni?in b?yle s?yledin? diye sorar. Yemeni Baba s?yle cevap verir: ?gle vakti ezan okundu namaz kilmadiniz, ikindi oldu yine namaz kilmadiniz, aksam oldu eve gelip yemek yediniz ama yine namaz kilmadiniz. Sonra da hi?bir sey olmamis gibi kalkip yatmak istediniz. Peki sorarim size g?n?n?z? Allah'i anmaksizin, ibadet etmeksizin ve hayati sadece yemek, i?mek ve uyumaktan ibaret g?rmeniz, hayvanlik degil de nedir?!... Bu s?zler karsisinda Said d?s?nmeye baslar ve nasil bir yanlis i?erisinde oldugunu anlar. T?vbe eder, Allah'tan affini ister ve Seyh Yemeni Baba'nin hizmetine girer. Bir m?ddet sonra Yemeni Baba'dan izin alarak Imranli'ya d?ner. Burada ge?miste kilamadigi namazlari da kaza yaparak bir nefis m?cadelesine baslar. Kendisini Allah i?in hizmete adar. Ikinci defa Seyh Yemeni Baba'yi ziyarete gittiginde ondan iltifat g?r?r, hatta Yemeni Baba, Said i?in Said g?zel bir ?alisma i?inde Insallah kisa s?rede bizi ge?er diye dua eder.-Said Baba'nin Celal isimli torunu, Kore savasina katilir. Savasin kizisip kursunlarin vizir vizir u?ustugu bir anda, ihtilam olur. Fakat savas esnasinda boy abdesti almaya imkan bulamaz. O halde savasa devam eder. Bu sirada, ?zerine gelen top g?llesi, kendi ifadesiyle bes parmakla savrulur. Inanisa g?re, Said Baba mezarindan kalkip ruhaniyetiyle torunu Cel?l'i korumustur. -Said Baba'nin oglu bir g?n babasinin haberi olmadan bir mezar ziyaretine gider. Giderken Said Baba'nin Kizilirmagi y?r?yerek ge?tigini g?r?r. Said Baba'nin islanmadan ge?mesi, onu hayretler i?ine birakir. Kendisi de ayni sekilde irmagi ge?mek ister, fakat islanir. Said Baba'nin Imranli mezarliginda bulunan kabri, basta yakinlari olmak ?zere onu taniyan insanlar tarafindan belli zamanlarda ziyaret edilir. ?zellikle Ramazan ve kurban bayrami arifesinde Said Baba'nin kabrini ziyaret edip basinda Kur'an okuyan bir ?ok insan oldugundan bahsedilmektedir.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 10:11 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

23- Seyit Ali Dede

Bahadun (Sari?ubuk) k?y?n?n
mezarligi i?inde yer alan Seyit Ali Dede'nin mezari, Seyh Bahattin Bayram Dede t?rbesinin yakinindadir. Bayram Dede'yi ziyarete gelenler, Seyit Ali Dede'yi de ziyaret ederler. Seyit Ali Dede, Sir-? Sirvan ocagina mensup bir ocak-zade ve dededir. Kendisi Ekrek?imen dogumludur. Hayati ?obanlikla ge?mis ve bir vesileyle geldigi Bahadun k?y?nde 1943 yilinda vefat etmistir. Onun vefatindan buyana mezari y?re halki tarafindan ziyaret edilmekte ve dilekler dilenip adaklar adanmaktadir. Y?rede Seyit Ali Dede'ye atfen Geyiklerden s?t sagmasi, kaynayan kazanin i?erisindeki etleri eliyle karistirmasi, ocakta yanan odunu agzina alip s?nd?rmesi ve

delikli bir sepete sagdigi s?t?n yere d?k?lmemesi gibi bir ?ok kerametlerden bahsedilmektedir. Bir rivayete g?re, “Seyit Ali Dede'nin geyikleri varmis. Her g?n sabahleyin ormana gider, geyikleri sagar, evine helkelerle s?t getirirmis. Hanimi da s?tlerin nereden geldigini hi? merak etmezmis. K?yl?ler ise, koyunu ve inegi olmayan Seyit

Ali Dede'nin evine s?t getirmesini iyi karsilamazmis. Bir g?n Dede'nin hanimina bu s?tlerin nereden geldigini sormuslar. Demek ki bizim koyunlarimizi sagiyor, demisler. Kadin aksam olunca su?lamalari Seyit Ali Dede'ye s?ylemis. Dede de hanimina: -Dagdaki geyikleri sagiyorum. Onlarin s?t?n? getiriyorum, demis. Fakat hanimi buna inanmamis. Aksam yataga yatinca Dede'nin g?mlegini kendi g?mlegine d?gmelemis. Sabaha dogru Dede yatagindan kalkmis, bir kus gibi demir parmakli pencereden s?z?lerek gitmis. Kadin, Dedenin pencereden ?ikip gitmesine hayret etmis... Seyit Ali Dede, sirrini ?grenen hanimina kizmis: -G?z?n k?r olsun demis. Kadinin g?zleri aninda k?r olmus. Seyit Ali Dede, ertesi g?n sagdigi geyikleri k?ye getirmis. Koyunlarin sagim yerinde, geyiklerini sagip sagdigi s?tleri helkelere doldurmaya baslamis. K?yl?ler, dedenin kerametini g?r?nce, yaptiklarina pisman olmuslar ve dededen ?z?r dilemisler. Dede, yedi yil daha geyiklerini sagmis. ?l?m?ne yakin bir zamanda esini yanina ?agirmis, tekrar g?zlerini a?mis. K?yl?lerden helallik alip Hakk'a y?r?m?s. Inanisa g?re o g?nden sonra her Cuma aksami dagdan ?? geyik iner. Dedenin mezarindaki kurumus otlari ayaklariyla temizleyip ziyaret yerini terk ederlermis. Geyikler diz ??k?p dedenin mezarina niyaz ederlermis. K?y sakinleri, bu ziyaret yerinin bulundugu tepeyi ve Seyit Ali Dede'nin mezarligini, genellikle k?y halkinin ziyaret ettigini, burada dua ettiklerini, dilekler dilediklerinin, kabul olmasi i?in de mezarin parmakliklarina ?aput baglayip adak adadiklarini ve bu sekilde yaptiklarinda kabir ehli kisilerin istediklerini ger?eklestirme konusunda kendilerine yardimci olacagina inandiklarini aktarmaktadirlar.

24- Semertepe

Koruk?y sinirlari i?erisinde ve k?y?n dogusunda bulunan bir tepedir. Belli mevsimlerde burasinin yemyesil olmasi nedeniyle, ziyaret edenler i?in bu ziyaret yeri, hayati, canliligi, insanin i?indeki yasama sevincini ifade etmektedir. Rivayete g?re, Allah dostlarindan bir ermisin yolu bu b?lgeye d?ser. Ziyaret tepesi denilen b?lgede otlarin i?erisinde hayvaninin semerini kaybeder. Sonra semersiz olarak yoluna devam eder. O gece k?yden birisi r?yasinda, semerini

kaybeden kisinin aksakalli birisi oldugunu g?r?r. O sahis kendisini, tepede semerini kaybeden kisi olarak tanitir. Bu civarda yasayanlar, semerini kaybeden ve r?yaya giren kisinin Seyyit Battal Gazi Hazretleri olduguna inanirlar ve bu inan? g?n?m?ze kadar da devam eder. Bu nedenle bu ziyaret yerine semertepe ziyareti adi verilmistir. Ziyaret olarak bilinen bu tepede bir aga?, agacin yaninda da bir ?esme bulunmaktadir. S?z konusu ziyaret yerinin, o b?lgedeki Borular, Koruk?y, Altinca, Kili?lar, ve Delice k?yleri tarafindan ziyaret edildigi belirtilmektedir. Ziyaret?iler, Hidrellez ve Nevruz bayramlarinda ailecek bu tepeye gelirler. Gelirken imkanlari ?l??s?nde yanlarinda kurbanlarini, yiyecek ve i?eceklerini getirirler. Herkes getirdigi kurbanini kesip onun etiyle beraber getirdikleri yiyecekleri yiyerek sifali olduguna inandiklari ?esmeden su i?erler. Bolluk ve bereket getirsin d?s?ncesiyle ziyaret edilen yere para atarlar. Saglik ve mutluluk getirir inanciyla, ziyaretin topragindan yerler. Gen? kizlar, kismetlerinin a?ilmasi, issizler de is sahibi olabilmeleri i?in agacin dallarina ?aput (ip) baglarlar. Ayrica ?zellikle Haziran ayinda olmak ?zere Hizir-Ilyas orucu tutanlarin tuttuklari oru?lari bu tepede a?mayi makbul saydiklari verilen bilgiler arasindadir


25- Seyh Bahattin Bayram Dede T?rbesi

S?z konusu t?rbe, Bahadun (Sar??ubuk)
k?y?n?n kuzeydogu tarafinda bulunan mezarligin i?indedir. T?rbede yatan Bayram Dede'nin, k?y?n kurucusu ve ayni zamanda k?y?n adini veren kisi oldugu kabul edilmektedir. Hakkinda yeterli bilgi elde edilemeyen Seyh Bahattin Bayram Dedenin, Horasan erenlerinden oldugu s?yleniyor. Bayram Dedenin mezari, ?l?m?nden yaklasik bir yil sonra mezar kaldirma t?reni yapildiktan sonra demir parmakliklarla ?evrilmis ve ?zeri kubbe seklinde kapatilarak t?rbe haline getirilmistir. Burasinin, genellikle Bahadun k?y? sakinleri tarafindan ziyaret edildigi, k?yl?lerin her t?rl? dilek ve isteklerinde buraya gelerek Seyh Bahattin Bayram Dede'nin maneviyatindan himmet bekledikleri, ?zellikle gurbete gidenlerin yolculuklarinin kazasiz-belasiz ge?mesi i?in mutlaka burayi ziyaret ettikleri, yolculuk d?n?s?nde de k?ye sag-salim ulasmalarindan dolayi, bir s?k?r ifadesi olarak tekrar buraya ugradiklari verilen bilgiler arasindadir. Ayrica bunlara ilaveten derdine derman arayan hastalarin, ?ocuk sahibi olmak isteyenlerin ve daha ?nceden adadiklari kurbanlarini burada keserek dilek tutup t?rbenin demir parmakliklarina ip ve ?aput baglayanlarin da varligindan bahsedilmektedir.

26- Ta? Kesilen ?oban

K?yl?lerden aldigimiz bilgilere g?re, ?atma yaylasi'na yakin bir k?yde yasayan bir ?oban her sene s?r?s?yle yaylaya ?ikarmis. Ayni sekilde bir sene yaylaya ?ikarken geceleyin -halk tarafindan ziyaret oldugu s?ylenen- bir yerde konaklayip ates yakmis ve kendi kendine: "Eger burasi ger?ekten ziyaretse yaktigim bu ates ben yayladan ininceye kadar s?nmez. Sayet yayladan inerken bu atesi g?r?rsem yedi tane kurban kesecegim." demis. G?nler ge?ip yayladan inme zamani gelmis. ?oban yaktigi atesi unutmamis, ancak kendince atesin s?nd?g?nden eminmis. S?z konusu yere geldigi zaman atesin hala yanmakta oldugunu g?rm?s. Verdigi s?z? hatirlamis, fakat yerine getirmek istememis. Bunun ?zerine oldugu yerde tas kesilmis. Bu olaydan sonra ?evre k?yl?ler tarafindan buraya tas kesilen ?oban adi verilmis ve burasi ins anlar tarafindan ziyaret edilir hale gelmistir.


27- ??ler Tepesi

Karaca?ren nahiyesinin g?neyinde bulunan bir tepedir. O ?evrede burasi, Ahr-i Cibril tepesi adiyla da bilinmektedir. Bu tepenin, b?lgede yasayanlar tarafindan, ***?a ziyaret edildigi, ?zel g?n ve gecelerde oru? tutanlarin, oru?larini bu tepede a?mayi tercih ettikleri belirtilmektedir. Bu baglamda, adi ge?en ziyaret yerine gitmek

isteyenler, evden bir seyler hazirlayip ziyaret tepesine ?ikarlar. Oru?larini orada a?arak yerler, i?erler ve tekrar evlerine d?nerler. Ayrica adakta bulunanlarin, istekleri yerine geldigi zaman, bu ziyaret tepesine ?ikarak orada kurban kestikleri ve orada bulunan ziyaret?ilerle beraber yedikleri nakledilmektedir.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder
derya



Kayıt: 16 Ksm 2007
Mesajlar: 10
Konum: ankara

MesajTarih: Cum Şub 01, 2008 10:12 am    Mesaj konusu: Alıntıyla Cevap Gönder

28- ?? ?am Ziyareti

Uzuntem?r k?y?n?n g?neyindeki bir tepede ?? tane ?am vardir. Burasi, o ?evrede ?? ?am ziyareti olarak bilinmektedir. ?? ?am , ?evredeki k?yl?lerce kutsal kabul edilir. Daha ?ok Uzuntem?r k?yl?leri olmak ?zere ?? ?am ziyareti Maden ve Borular k?yleri tarafindan da ziyaret edilir. Ziyaret?iler buraya genellikle haziran ayinda baharin gelisini kutlamak i?in gelirler. Yanlarinda getirdikleri kurbanlari kesip senlikler d?zenleyerek eglenirler.

29- Ye?il S???t Ziyareti

Altinca k?y? sinirlari i?inde bulunan Sah tepesinin kuzey yakasinda ve Hizirin ?esmesinin alt tarafinda bir s?g?t agaci vardir. Halk tarafindan Hizir (as) in bu s?g?t agacinin altinda oturup dinlendigine inanilmaktadir. Bu nedenle de insanlar burasini yesil s?g?t ziyareti seklinde isimlendirmislerdir. S?z konusu ziyaret yeri, o b?lgedeki insanlar tarafindan ?esitli ama?lar i?in ziyaret edilmektedir. Buraya gelen ziyaret?iler, her ne ama?la gelirlerse gelsinler bu agacin dibinde oturup dua ederler. Bazilarinin kurban kesip adak adayarak dilek tuttuklari, dileklerinin ger?eklesmesi i?in de yesil s?g?d?n dallarina ip, ?aput, ve ?ocuk elbisesi par?asi gibi seyler bagladiklari ve bu sekilde istedikleri seye ulasacaklarina inandiklari belirtilmektedir.

30- Ziyaret Tepesi ve ?esme Ziyareti (Kuzk?y)

Il?enin dogusunda yer alan Kuzk?y k?y? sinirlari i?erisinde ziyaret tepesi ve ?esme ziyareti adi verilen iki tane ziyaret yeri bulunmaktadir. Birincisine ziyaret tepesi adi verilmektedir ki, eteklerinde Kuzk?y'?n kuruldugu dagin tepesindedir. Burada bir yatirin olduguna inanilmaktadir. Tepede yattigina inanilan kisinin kimligi konusunda k?yl?lerin verdigi bilgilerin disinda bilgiye rastlanmamistir. Onlara g?re bu sahis, b?lgenin manev? b?y?klerinden biri olacagi gibi bir aile b?y?g? olmasi da muhtemeldir. K?yl?ler tarafindan burasi Ziyaret Tepesi olarak bilinmektedir. Burada bulunan mezarin yakininda bulunan sudan buraya gelenler sifa niyetiyle i?erler. O ?evrede hakim olan inanca g?re, bu ziyareti r?yasinda g?ren kisi hemen burayi ziyaret etmelidir. Zira kabirde yatan kisinin, bu sekilde insanlarin r?yasinda g?r?nmekle o kisiyi yanina ?agirdigina inanilir. R?yasinda g?r?p de burayi ziyaret etmeyenin basinin beladan kurtulmayacagi inanci yaygindir. Ayrica k?yl?lerin, gurbete giderken ve gurbetten d?nd?klerinde de burayi ziyaret ettikleri belirtilmektedir. Ikincisi ise, k?y?n i?inde bulunan ve ?esme ziyareti adiyla bilinen sudur. S?z

konusu ?esmeden akan suyun kutsal olduguna inanilir. K?y sakinlerinin verdigi bilgilerden, burada yasayan insanlarin ulu olarak kabul ettikleri bazi taslara, aga?lara, sulara ve daglara deger verip onlari kutsadiklari, yilin belli zamanlarinda da ?oluk ?ocuk bu kutsal yerleri ziyaret ederek oralarda dua edip geri d?nd?kleri, bazen de ihtiyaca binaen buralara gidenlerin oldugu, ?rnegin kuraklik oldugu zaman yagmur duasina ?ikildigi anlasilmaktadir.Ayrica her yil d?zenli olarak mart ayinin 7'si ile 17'si arasindaki bir g?nde k?y meydanindaki ?esmeye gidilip evden getirilen b?rek ve ??rek cinsinden lokmalarin hep birlikte yendigi ve 17 mart sabahinda ise, erkenden kalkilarak ?esme basina varilip ?esmeden alinan sularin saglik, mutluluk, bereket getirmesi ve kismet a?masi niyetiyle herkesin ve her seyin ?zerine serpildigi verilen bilgiler arasindadir. Bazi k?y sakinleri, bu ziyaretlere 7-17 Mart tarihleri arasinda gidilmesinin sebebini, peygamberlerin ?ogunun bu tarihlerde dogmasina baglamakta ve bu nedenle bu g?nlerde ziyaret ettiklerini belirtmislerdir. Onlara g?re bu ziyaretlerin bu zamanda yapilmasi ayni zamanda baharin gelisini karsilama amaci da g?tmektedir. K?yl?ler, eskiden bu iki ziyaretin daha ?ok ziyaret edildigini, fakat g?n?m?zde bu gibi kutsal yerleri ziyaret etme inancinin eskiye nazaran zayifladigini da belirtmektedirler.
Başa dön
Kullanıcının profilini görüntüle Özel mesaj gönder

Önceki mesajları göster:   
Yeni başlık gönder   Başlığa cevap gönder     Mu?la Dat?a Hac? Bekta? Veli Anadolu K?lt?r Vakf? Forumu Forum Ana Sayfa -> Kutsal Yerlerimiz Tüm zamanlar GMT +2 Saat
1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

 
Geçiş Yap:  
Bu forumda yeni başlıklar açamazsınız
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz
Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Türkçe Çeviri: phpBB Türkiye